Goed(e)koop

Het is alweer de laatste dag van de eerste maand van het nieuwe jaar. Een nieuw jaar, waarin ik een frisse start wilde maken met Opfleuren met het oog op de verjaardagen in mei. In mei vier ik de 5e verjaardag van Opfleuren als onderneming en de 3e verjaardag van de winkel. Time flies when you’re having fun!

Januari is altijd een maand, waarin mensen bijkomen van december, weer moeten wennen aan het nieuwe jaar en de hand op de knip houden. Er gebeurt niet heel veel spannends in januari. Winkels verkopen uit en proberen zo extra klanten te trekken. Persoonlijk geloof ik niet in uitverkoop. Uitverkoop betekent eigenlijk dat je als ondernemer niet goed heb ingekocht, je een korte tijd hiermee soms (ook) op een andere doelgroep (koopjesjagers) richt en/of klanten eerder te veel hebt gevraagd voor hetgeen je nu uitverkoopt. Omdat ik in januari de restyle van de winkel gepland had, heb ik er op de laatste dag -voordat ik de winkel ruim 2 weken zou sluiten- wel een beetje aan mee gedaan: bloemen en planten voor de helft van de prijs en op de valreep hebben de tafel en hanglamp voor een leuke ‘uitverkoop’ prijsje een nieuwe eigenaar gekregen. Mijn doel was schoon schip maken voor de restyle en dat is gelukt.

Vorig jaar zomer ben ik mijn focus iets gaan verschuiven. Ik wilde de winkel naar een hoger plan tillen, een upgrade. Qua bloemen heb ik me eigenlijk altijd al op een niche gericht, maar de accessoires (bloempotten en vazen) en de uitstraling van de winkel bleven voor mijn gevoel achter. Na een lange zoektocht heb ik gekozen voor het Deense label Bloomingville. Dit label past goed bij mij en Opfleuren. De volgende stap was een fijne omgeving creëren, waarin de bloemen en accessoires goed tot hun recht komen.

De restyle had nog best even wat voeten in aarde, want de inventaris en inboedel bleven in de winkel. Goed plannen dus en gefaseerd werken: eerst de achterkant en dan de voorkant. Het was iets lastiger werken, maar uiteindelijk is het gelukt. De winkel is prachtig geworden, mooier dan ik had gehoopt en achter heb ik een ruim magazijn. Met veel dank aan mijn lief Duncan voor zijn hulp ♡♡!!

Een goede basis vraagt goede basisproducten. Mijn overbuurman The Round Square verkoopt verf van het merk Farrow & Ball. Farrow & Ball heeft bijzonder mooie kleuren, het was even wikken en wegen voor welke kleur(en) ik zou gaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Strong White (kleur heeft een mooie grijsgroene ondertoon) en Down Pipe (een warme kleur grijs). Deze kleuren vormen een goede basis en zorgen voor een rustige sfeer in de winkel. De verf werkt prettig en de kwaliteit zie je echt terug in de uitstraling.

Via een bevriende bloemenwinkel ben ik in contact gekomen met Hans Fransen. Na een ontmoeting in de winkel -waarbij Hans goed naar mijn wensen heeft geluisterd- volgde vlot het lichtplan: maar liefst 14 LED spots met een combinatie van koud en warm licht, waarmee de focus echt op de bloemen en accessoires zou komen. Hans heeft met zorg en aandacht het lichtplan ontworpen en de armaturen tot in perfectie afgesteld. Er ging een wereld voor me open: ongelofelijk wat het effect is van de juiste verlichting. Ik ben meer dan tevreden over de samenwerking en het resultaat en mede door de perfecte verlichting ben ik een gelukkig mens in mijn nieuwe winkel.

Terug naar de titel van dit blog ‘Goed(e)koop’. Mijn moeder heeft ooit tegen me gezegd: “goed is niet goedkoop en goedkoop is niet goed”. Ik ben het hiermee eens. De investering in de winkel was behoorlijk, maar is het op alle fronten waard (geweest). Het geeft me rust en ik beleef er plezier aan. Wat goede koop betreft is de restyle nu al mijn goede -wat zeg ik: beste- koop van dit (nieuwe) jaar. En .. nu kan ik de goede kwaliteit van mijn producten nog beter uitdragen.

Geef een reactie

